A kedvezményezett neve:
Park Alapítvány

Projekt azonosító száma:
EFOP-1.8.5-17-2017-00359

A projekt címe:
Menő Menza Mohácson

A projekt tervezett befejezési dátuma:
2019.12.31.

Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
14 997 746 Ft

A támogatás mértéke:
100%

A finanszírozás típusa:
Európai Szociális Alap

Projekt bemutatása
A Park Alapítvány az EFOP-1.8.5-17„Menő menzák az iskolákban – Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok” elnevezésű Pályázati Felhívás keretében a „Menő Menza Mohácson”című projektjére közel 15 millió forintnyi európai uniós forrásból származó támogatási összeget igényelt.A projekt megvalósításához szükséges elszámolható költségek 100%-át az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Magyar Állam finanszírozza.

Az Alapítvány által benyújtott támogatási kérelemben részletezett, a projekt megvalósításához kapcsolódó fejlesztési elemek és tevékenységek nagy szerepet játszanak az Alapítvány által lefektetett célok elérésében.A támogatásnak köszönhetően az Alapítvány számára lehetőség nyílik a Mohács Park Utcai Katolikus Általános Iskola és Óvodaintézmény folyamatos infrastrukturális fejlesztésére, a tanulók egészséges szellemi és fizikai fejlődésének támogatására.

A Park Alapítvány a pályázati támogatás felhasználásával az alábbi fejlesztési célokat tűzte ki:

  • iskolai étkezés minőségének javítása étkező helyiség és edényzet fejlesztésével,
  • tanulók számára elméleti és gyakorlati képzések, és az ezek lebonyolításához szükséges infrastruktúra biztosítása az egészséges étkezésre és életmódra való nevelés kapcsán,
  • tanulók ismeretszerzésének és szemléletformálásának támogatása iskolai programok kapcsán,
  • táplálkozástudományi szakember bevonásával megvalósuló konzultációs lehetőségek biztosítása.

A projekt szakmai tartalmának kialakítása kapcsán az Alapítvány szorosan együttműködött az Oktatási Intézmény pedagógusaival, a tanulókkal, azok hozzátartozóival, így a megvalósítandó projektelemek e célcsoportok elvárásait tükrözik. A támogatási kérelemben foglalt projektelemek a megkérdezett célcsoportok igényeit figyelembe véve az alábbiak szerint kerültek kialakításra:

      • ismeretterjesztő és szemléletformáló programok lebonyolítása a szükséges infrastruktúra biztosításával iskolai és iskolán kívüli helyszíneken,
      • ivókutak elhelyezése az Oktatási Intézmény területén,
      • tankonyha kialakítása kapcsán a szükséges eszközállomány beszerzése,
      • étkező helyiség fejlesztése a szükséges eszközök és berendezések beszerzésével,
      • táplálkozástudományi/ dietetikai konzultáció, tanácsadás megbízott dietetikus szakember közreműködésével,(kérdőíves felmérésen alapuló állapotfelméréssel)
      • elméleti és gyakorlati foglalkozások, előadások az egészséges táplálkozás kapcsán,
      • egészségtudatosságra való nevelés az iskolában tankert kialakításával.

A 2017/2018 - as tanév első félévében az alábbi ismeretterjesztő és szemléletformáló programok valósultak meg.
Egészségnevelési Nap - Egészséges táplálkozás
Az Egészséges életmód moduláris projektnapon is nagy hangsúlyt fektettünk az egészséges táplálkozás témakörére. Alsó tagozatos diákjaink egészséges snacket  (ami avokádókrémet jelentett), gyümölcsös müzlit, tejturmixot készítettek és ettek. Megismerték az egészséges táplálkozás kritériumait. Heti étrendet állítottak össze az egészséges ételekből játékos formában, vetélkedők során.
Egészségnevelési Nap - Gyümölcsök, zöldségek
A helyes táplálkozásunk alapja, a gyümölcsök és zöldségek.Az egészséges életmód moduláris projektnap keretein belül főleg ezzel a témával foglalkoztunk. Az elsősök dalokat, mozgásos gyermekjátékokat gyűjtöttek zöldségekről, gyümölcsökről, azokat el is játszották. Aztán gyümölcsös tejturmixot is készítettek és el is fogyasztották.A másodikosok gyümölcsös müzlit, a harmadikosok gyümölcssalátát, a negyedikesek egészséges snacket alkottak.Az ebédlőnk előterét a kicsik gyönyörű zöldségszobrokkal tették szebbé mindenki nagy örömére. A nagyobbak előadás keretében ismerkedtek meg a szervezetünk számára legfontosabb vitaminokról.

Egészségtudatos iskola - Sport és Diáknap
Egészségtudatos Iskola Projektnap keretében sport-, és diáknapot szerveztünk. A nap közös bemelegítéssel, zumbázással  kezdődött.Szurkolhattunk tanár-diák futball és röplabda meccsen és az iskolai bajnokságok döntőjén is.A szülőket is bevontuk a programokba. A lelkes segítők kora reggel kezdték a palacsintasütést a reform konyha jegyében. Csökkentett szénhidrát-tartalmú, gluténmentes lisztkeverékből készültek százszámra a tízóraira szánt finomságok. A gyerekeknek egész nap rostdús, adalékmentes gyümölcsleveket kínáltunk.
Egészségtudatosság Napja – Bükkösd
A nyolcadik évfolyamosok részére szervezett projektnapunk az egészségtudatosság jegyében telt. Kirándulást tettünk a  Dél-Zselic és a Nyugat-Mecsek találkozásánál elterülő bükkösdiÖkoparkban.Előadás keretében megismerkedtek az ökogazdálkodás jellemzőivel, előnyeivel. Megtudhatták, mi a bio-élelmiszerek szerepe az egészségtudatos táplálkozásban.Ezután kiscsoportos foglalkozás keretében egy vetélkedőn vettek részt, ahol számot adhattak az előzőekben megszerezett ismereteikről.

Föld Napja Projektnap
Öko iskola révén a Föld Napja projektnap kiemelt jelentőségű program már hosszú évek óta iskolánkban. Ebben a tanévben a környezetvédelmi programok mellett fontos szerepet kapott az egészséges táplálkozás témaköre. Dietetikusunk segítette a program szakmai megvalósítását, megtervezte az elkészítendő ételeket és előadást tartott az egészséges táplálkozásról, a táplálkozási betegségekről. Tanulóink egészséges alapanyagokból különböző ételeket készítettek, tavaszi salátát, grillezett zöldségeket és grillezett sajtot, teljes kiőrlésű kenyérből szendvicset. A gyerekek nagyon aktívan vettek részt a programokon és jóízűen elfogyasztották az általuk elkészített egészséges ételeket.
Fűszernövények Projektnap
A projekt keretében csoportfoglalkozásokat szerveztünk az 5. osztályos diákok számára. A foglalkozás kezdetén előadás keretében ismerték meg a gyerekek a fűszernövények felhasználási területeit.   Beszélgettünk az egészséges táplálkozásban betöltött szerepükről.Ezután a gyerekek kiscsoportokban ismerkedhettek a zöldfűszerek ízvilágával. Játékos feladatok keretében szagolgathatták, ízlelgethették a növényeket. A nap további részében iskolánk egy napos területén fűszerkertet hoztunk létre. A kertbe többek között menta, citromfű, oregano, rozmaring, levendula és kakukkfű kerültek. Ezek gondozása, ápolása, az öntözés az ötödik osztályos tanulók feladata.

Konyhakerti növények Projektnap
A 3. osztályos tanulók saját kis konyhakertet vehettek birtokba a konyhakerti növények projektnapon. A tanulók előadás keretében megismerkedtek a konyhakerti növényekkel, a zöldségek jelentőségével az egészséges táplálkozásban. Megtanulták hogyan kell a magokat, hagymákat elültetni és milyen kerti eszközöket használunk a veteményezés során. Borsó, retek, hagyma került az ágyásba. A következő hetekben az osztályok folyamatosan gondozták a konyhakertet és pár hét múlva az uzsonna mellé a saját zöldségeiket ehették meg.
Natur Életmód Projektnap

Májusban Székelyszabarban tölthettek egy napot az első osztályosok „ A natúr Életmód” tanyán. Rendkívül igényes környezet s annál is melegebb, szeretetteljes, baráti fogadtatás várta őket. A gyerekek  a tanya kapuját átlépve, mintha a technika vezérelte mindennapjaikat hátrahagyva egy teljesen más dimenzióba csöppentek volna.Kezdésként kenyérsütéssel próbálkoztak, a gyerekek lépésről lépésre maguk készíthették el saját teljes kiőrlésű rozsveknijüket, melyet a kelesztésétől egész a kemencében való kisütésükig maguk is nyomon követhettek.Aztán kezdődhetett a kecskefejés, ahol minden gyermek saját maga próbálhatta megfejni a kecskét, majd a sikeresen kipréselt végterméket természetesen el is fogyaszthatták. Szintén nagy élmény volta lovaskocsikázás az erdőben, a szamaragolás vagy a szénahotel megtekintése a padláson.
Német Nemzetiségi Tábor
A tábor öt napja alatt a hetedikesek megismerkedtek a magyarországi németek falusi életmódjával. A fiúk hajnalban kaszáltak, míg a lányok a fűszerkert gyógynövényeivel ismerkedtek. A megismert növényekből egészséges, cukormentes limonádé készült citromfű, menta és méz felhasználásával. A kézműves foglalkozáson levendula zsákok készültek. A falusi életmód megismerésének része volt a közös sütés: teljes kiőrlésű lisztből készült a helyben nyújtott rétes, lepény, házikenyér.

Öko Kuckó Program - Az ivóvíz szerepe a mindennapokban
A program során a tanulók a víz életünkben betöltött jelentőségével, ezen belül az egészséges ivóvíz fontosságával ismerkedhettek meg a tanulók. Előadás és interaktív játékok segítségével értelmezték a víz körforgását, a vízzel való takarékoskodás fontosságát és  különböző víztisztítási eljárásokkal ismerkedhettek meg. Kézműves foglalkozás keretében tetrapakból pénztárcát készítettek, melyet mindenki hazavihetett.
Ökotábor
A püspökszentlászlói táborhely sok izgalmat tartogatott gyermeknek és pedagógusnak egyaránt. A túrák során közelebb kerülhettek a természethez, állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. A kastélylátogatás bővítette történelmi ismereteiket, az arborétumban számtalan növényfajtával ismerkedhettek meg. A kézműves foglalkozások (gyöngyfűzés, agyagozás, kalózhajó készítése tojástartóból, cápafej készítése pet palackból, zsugorfóliából nyaklánc készítése, dekopage készítése, pirográfozás) változatossága által mindenki megtalálhatta a saját személyiségéhez illőt. Az egészséges táplálkozás jegyében zabkása és lekvárfőzésre is sor került, amelyet a gyerekek készítettek, majd közösen fogyasztottak el.
Szénhidrátfogyasztás régen és napjainkban program

Áprilisban 37 tanuló a sombereki taposó és vízimalom programján vett részt. A tanulók a taposómalmot egyenként próbálták ki, majd az áttétek segítségével megtapasztalhatták milyen erő szükséges ahhoz, hogy a gabonát megőröljék. Ezt követően a teljes kiőrlésű lisztből tésztát készítettek és a kültéri kemencében langalót sütöttek. A program alatt újrahasznosítható merített papírt készítettek és mindenki hazavihette az általa készített papírt. A program során a gyerekek előadást hallhattak az egészséges táplálkozás keretében a különböző liszt fajták ismertetéséről.

Tematikus Projektnap – Üzemlátogatás
A program során a 3. osztályos tanulók Kecskeméten az Univer gyárban tettek látogatást, ahol megismerkedhettek az e – mentes ketchup gyártási technológiájával és a gyárban előállított termékekkel. Előadás keretében megismerték az egészségtelen alap- és adalékanyagokat. Utána Kerekegyháza mellett fekvő Rendek ökotanyán teljes kiőrlésű lisztből kenyeret dagasztottak és sütöttek az udvaron található kemencében. A gyerekek megkóstolhatták a tartósítószermentes szörpöt. Hazafelé Soltvadkerten pedig kipróbálhatták a cukormentes, laktózmentes, szénhidrátcsökkentett fagylaltot is, ami nagyon ízlett nekik.

Tematikus Projektnap a Balaton-Felvidéken
A tematikus projektnap a Balaton Felvidéken 2 napos program volt a 6. osztályos tanulók részvételével. A program során meglátogattuk a kékkúti levendulaportát, ahol a gyerekek megismerkedhettek a levendulával, mint gyógynövénnyel és felhasználásának sokrétegűségével. Különböző gyógynövényekből készített szörpöket kóstolhattak, mint levendula vagy menta szörp, majd kipróbálhatták a palackozás műveletét is. Nemcsak szörpöket kóstolhattak a tanulók, hanem különböző sajtféleségeket is, miközben megismerkedtek a sajtkészítés fázisaival és az eljárás során használt eszközökkel.Az egészséges életmód keretében erdei túrát is tettünk Somlóvásárhelyen. A fárasztó, de annál élménydúsabb túra után pedig a Hegykapu étteremben az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteiket bővíthették a tanulók. Az itt elkészített vacsora is a reform étkezés jegyében készült. A két napos program során a tanulók nagyon sok új ismerettel és élménnyel gazdagodtak.

Erdei iskola Projektnap (szemléletformáló program)
Az erdei iskola projektnap az idei tanévben is, mint már sok éve a Duna – Dráva Nemzeti Park területén, Külső – Bédában került újra megrendezésre. A Lábasház, mely közvetlenül a Duna parton az ártéri erdő területén található és a gazdag  programkínálat sok izgalmat tartogatott gyermeknek és pedagógusnak egyaránt. Az erdőben, vízparton, réten tett túrák során, melyet a Duna – Dráva Nemzeti Park természetőrei vezettek, a gyerekek közelebb kerülhettek a természethez, növényeket és állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. Az előadások során megismerkedhettek az ártéri gazdálkodással, azon belül az itt élő emberek életével régen és napjainkban. Előadás keretében megtudhatták, hogyan tartósították a különböző élelmiszereket az emberek. A különféle tartósítási módok közül a szárítást ki is próbálták és aszalógép segítségével különböző aszalt gyümölcsöket készítettek, amit uzsonnára el is fogyasztottak.

Erdei iskola Projektnap (ismeretterjesztő program)
Ismeretterjesztő projektnapunk tartalma a különböző, természetben található gyógynövények megismerése volt.  Az előadás és bemutató során a tanulók megismerkedhettek a gyógynövények konyhai és gyógyászati felhasználásával, majd keresztrejtvények, játékos feladatokon keresztül számot adhattak a szerzett ismeretekről. A délután folyamán pedig a saját fűszerkertünkből előzetesen gyűjtött növényekből ( pl. citromfű, menta stb…) szörpöt készítettünk, melybe friss bio gyümölcsöket is raktunk és az uzsonna mellé elfogyasztották a gyerekek.

A képre kattintva galéria nyílik!

A 2018/2019 - es tanévben az alábbi ismeretterjesztő és szemléletformáló programok valósultak meg.

Erdei iskola Projektnap (szemléletformáló program)
Az erdei iskola projektnap az idei tanévben is, mint már sok éve a Duna – Dráva Nemzeti Park területén, Külső – Bédában került újra megrendezésre. A Lábasház, mely közvetlenül a Duna parton az ártéri erdő területén található és a gazdag  programkínálat sok izgalmat tartogatott gyermeknek és pedagógusnak egyaránt. Az erdőben, vízparton, réten tett túrák során, melyeta Duna – Dráva Nemzeti Park természetőrei vezettek,a gyerekek közelebb kerülhettek a természethez, növényeket és állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. Az előadások során megismerkedhettek az ártéri gazdálkodással, azon belül az itt élő emberek életével régen és napjainkban. Előadás keretében megtudhatták, hogyan tartósították a különböző élelmiszereket az emberek. A különféle tartósítási módok közül a szárítást mi is kipróbáltuk és aszalógép segítségével különböző aszalt gyümölcsöket készítettünk, amit uzsonnára el is fogyasztottunk. A Sátorhelyi Emlékparkban tett látogatás bővítette történelmi ismereteiket. A kézműves foglalkozások (batikolás, fafaragás, nemezelés, gyöngyfűzés, zsugorfóliából nyaklánc készítése,pirográfozás) változatossága által mindenki megtalálhatta a saját személyiségéhez illőt.
Az utolsó estén atábortűz ,a közösen énekelt dalok, méltó zárása volt a tábornak. Az átélt élmények összekovácsolták a tábor lakóit, akik –bízunk benne- szívesen fognak visszaemlékezni a közösen együtt töltött napokra.

Erdei iskola Projektnap (ismeretterjesztő program)

Ismeretterjesztő projektnapunk tartalma a különböző, természetben található gyógynövények megismerése volt.  Az előadás és bemutató során a tanulók megismerkedhettek a gyógynövények konyhai és gyógyászati felhasználásával, majd keresztrejtvények, játékos feladatokon keresztül számot adhattak a szerzett ismeretekről. A délután folyamán pedig a saját fűszerkertünkből előzetesen gyűjtött növényekből ( pl. citromfű, menta stb…) szörpöt készítettünk, melybe friss bio gyümölcsöket is raktunk és az uzsonna mellé elfogyasztották a gyerekek. Véleményük szerint nagyon finomra sikerült, ezért otthon is szeretnék kipróbálni ennek az egészséges innivalónak az elkészítését.

Német Nemzetiségi Projektnap
December 19-én az Iskola német tagozata projektnapot tartott. Először minden osztály karácsonyi díszeket barkácsolt és karácsonyi dalokat tanult a saját tantermében. A hetedik osztályosok mézeskalácsot és mandulával díszített mézes puszedlit sütöttek normál búzalisztből és teljes kiőrlésű lisztből is, hogy megkóstolhassák van-e különbség a kétféle sütemény ízvilágában. Dietetikusunk segítette a program szakmai megvalósítását, megtervezte az elkészítendő egészséges sütemények receptjét. A program a tornateremben folytatódott a 6.a osztályosok betlehemes jelenetével és egy rövid videófilm megtekintésével a geresdlakimézeskalács faluról. Ezután az osztályok egymásnak elénekelték a megtanult karácsonyi dalt és a barkácsolt díszekkel feldíszítették a német tagozat karácsonyfáját.
Konyhai eszközök, gépek az egészséges táplálkozás szolgálatában program
A pályázat keretében sok konyhai gépet és eszközt tudott beszerezni az Alapítvány, ezeket mind megnéztük, megbeszéltük mire lehet őket használni és balesetvédelmi oktatás után ki is próbáltuk mindegyiket. Több olyan gépet is láttak a tanulók, amelyekkel még nem találkoztak. Érdekes volt számukra a pároló berendezés, amelyben zöldségeket pároltunk. Megbeszéltük dietetikusunk segítségével a zöldségek fogyasztásának fontosságát és az egészséges táplálkozásban való szerepüket és többféle elkészítésének módját is. A különböző robotgépeket, mixereket is megismertük és egészséges ételek készítéséhez kerestünk hasznos tippeket. Csoportmunka keretében különböző egészséges ételeket készítettünk a tanulókkal. Az egyik csoport az aszalógépben aszalt gyümölcsöt készített. A másik csoport a zöldségpárolóban zöldségeket párolt. A harmadik csoport erdei gyümölcsből a palacsintához öntetet készített. A negyedik csoport szénhidrátcsökkentett palacsintát készített. A nap zárásaként egy kis játékos vetélkedővel mértük fel a témában szerzett ismereteket.

Hogyan tárold és tartósítsd élelmiszereid? Projektnap
Az élelmiszerek tárolásával és tartósításával egy délutáni projekt keretében ismerkedtek meg a tanulók. Egy kis előadással indítottunk a témában, amelyet dietetikusunk tartott. Megbeszéltük a különböző zöldségek és gyümölcsök tartósításának eljárásait, megnéztük a befőzés folyamatát is. Az iskola befőző automatájának megismertük a működését. Almakompótot készítettünk, és aszaltunk is almát a gyerekekkel. E mellett gyümölcsökből friss gyümölcslevet is készítettünk. Az elkészült lekvárokat üvegbe töltés után be is dunsztoltuk, ezt a folyamatot viszont a sütőben végeztük hagyományos módon. A nap végén egy kis játékos teszttel mértük fel, hogy a tanulók milyen ismereteket szereztek a témában. A gyümölcsleveket, kompótot és aszalt gyümölcsöket a gyerekek nagy örömére rögtön el is fogyasztottuk.
Adventi udvar- Egészség és hagyomány Projekthét
Az adventi udvar projektnapunk megrendezése előtt már hetekkel megindult a felkészülés a programra. Az osztályok az egészséges táplálkozás jegyében süteményeket sütöttek.A sütemények között volt teljes kiőrlésű lisztből készült mézeskalács, gyümölcskenyér és egyéb finomságok. A receptek összegyűjtésében és a sütemények elkészítésében segített dietetikusunk is. Bacsmai László plébános úr az adventi jócselekedetek fontosságára buzdított valamennyiünket. A Pro Musica kórus ünnepélyes dala után megnyitotta kapuit vásárunk, ahol meghitt karácsonyi zenék, ínycsiklandó ételek és forró italok várták látogatóinkat.A hideg idő elviselését segítette a meghitt karácsonyi hangulat és nem utolsó sorban a finom zsíros kenyér, hagymával és a meleg, naranccsal ízesített tea.
Tematikus Projektnap – Baja
Először egy ökogazdaságot látogattunk meg. Etzberg Teréz, a tulajdonos vezette körbe a gyerekeket, beszámolt a zöldség, gyümölcstermesztés folyamatairól, kedvező növénytársításokról. Ezek mellett megismerkedtünk a kertjében található gyógynövényekkel is. Ezután a bajai Türr István múzeumban vettünk részt egy múzeumpedagógiai órán, amelynek témája „Az egészséges táplálkozás” volt. Interaktív módon ismerkedtek meg a gyerekek az ételek csoportosításával, az ételpiramissal. Minden ételcsoportban kiemelték a táplálkozás szempontjából előnyösebb ételeket. Pl.: fehérjék- fehér húsok, szénhidrátok- teljes kiőrlésű ételek. Természetesen a múzeumot is megtekintették a gyerekek. A programot egy ebéddel zártuk, melynek során egészséges ételeket fogyasztottak a tanulók.
A méz, mint természetes édesítőszer Projektnap
A reggeli érkezés után erdei vasúttal indultak a tanulók a Malomtelelőbe, majd gyalogtúra keretében a Molnárka tanösvényt járták be, ahol madármegfigyelést is végezhettek az erre kialakított toronyban. Szintén gyalogtúrát követően jutottak el a méhészeti gyűjteményhez. A méhészeti kiállítást nagy érdeklődéssel hallgatták a gyerekek. A szakvezető méhész üvegfalú kaptárban mutatta meg a méhek munkáját. A tanulók megismerhették a méhészkedés legfontosabb eszközeit. A program végén, megismerkedtek a különböző mézfajtákkal, azoknak az egészséges táplálkozásban betöltött szerepével. Mézkóstolásra is sor került. A méhészmester a méz gyógyító ereje mellett a propolisz, betegség megelőző hatásáról is beszélt.


Ételkészítés- Mitől lesz jó egy recept? program
A program első felében megismerkedtek a gyerekek a különböző receptekkel, amit előzetesen kiadott munkában maguk kerestek. Az általuk hozott receptekben megfigyeltük a mennyiségi arányokat, mérleg és különböző mérőedények segítségével kimértünk alapanyagokat. A mérések után a különböző munkafolyamatokat beszéltük meg, főleg arra helyezve a hangsúlyt, hogy az egyes főzési és sütési eljárások közül melyek egészségesebbek. Megbeszéltük a dietetikus segítségével , hogy mely főzési eljárások során maradnak meg az alapanyagokban a legjobban a vitaminok és az ásványi anyagok. A program második felében a gyorsételek veszélyeit vizsgáltuk meg, erről egy kis előadást is meghallgattunk a dietetikus előadásában.  A gyerekekkel megbeszéltük, hogy hogyan lehetne egészségesebbé tenni otthon az általuk nagyon kedvelt ételeket pl: hamburger, gyros, pizza. A program zárásaként egy reform pizzát készítettünk a gyerekekkel.
Hogyan lesz az élelmiszerből étel?- Ételkészítési eljárások program
A játékos feladatok keretében a tanulók csoportokban megismerkedtek a különböző sütési, főzési és párolási eljárásokkal, a dietetikus rövid előadása után ezeket ki is próbáltuk a gyakorlatban. Majd ez után a gyerekekkel különböző egészséges szendvicsfeltéteket készítettünk: túrókrémet, avokádókrémet, tojássalátát, padlizsánkrémet, sonkatekercset és franciasalátát. A csoportok által elkészített feltéteket teljes kiőrlésű kenyérre valamint zöldségekre tálaltuk. Az így elkészített hidegtálakat a gyerekek elfogyasztották, még az iskola többi tanulójának is tudtunk belőle kóstolót adni. A gyerekek mindegyik szendvicset megkóstolták, sokan olyat is, amit eddig még nem is ettek. A végén egy játékos vetélkedővel zártuk a napot.
Fűszernövények Projektnap
A projektnap keretében a gyerekek megismerkedtek a különböző fűszernövényekkel és azok jótékony hatásaival. Dietetikusunk segítségével előadást hallhattak a fűszernövények konyhai és gyógyászati felhasználásáról. Játékos vetélkedő során össze kellett párosítani a különböző illatzsákokat a fűszernövények megfelelő képével. Az előadás után pedig az elmúlt tanévben kialakított fűszerkertünkbe ültettek a tanulók újabb növényeket vagy pótolták a korábbi példányokat. A gyerekek nagyon élvezték a fűszerkert gondozását.
Konyhakerti növények Projektnap
A 3. évfolyamos tanulók saját kis konyhakertet alakítottak ki a konyhakerti növények projektnapon. A gyerekek előadás keretében megismerkedtek a különböző konyhakerti növényekkel és zöldségekkel. Hallhattak róla, hogy milyen jelentőséggel bírnak az egészséges táplálkozásban. Megtanulták hogyan kell a magokat, hagymákat elültetni és milyen kerti eszközöket használunk a veteményezés során. Az osztályfőnökök segítségével elültették a kiválasztott zöldségeket. Borsó, retek, hagyma került az ágyásba.
Egészségnevelési Nap- Gyümölcsök, zöldségek
Az egészségnevelési projektnapon a gyümölcsök, zöldségek témakörben egészséges ételeket készíthettek és kóstolhattak meg a gyerekek. Az első osztályosok banánnal, mézzel ízesített tejturmixot ittak, a második osztályosok müzlit állítottak össze magvakból és aszalt gyümölcsökből, a harmadik osztályosok banánból, almából, narancsból, kiviből és ananász léből gyümölcssalátát készítettek, a negyedik osztályosok pedigavokádó krémet csináltak.Az ebédlőnk előterét a kicsik gyönyörű zöldségszobrokkal tették szebbé mindenki nagy örömére. A nagyobbak előadás keretében ismerkedtek meg a szervezetünk számára legfontosabb vitaminokról.
Egészségnevelési Nap- Ital- és ételkészítés egészséges módon
A program első felében a gyerekekkel beszélgettünk az étkezési szokásaikról. Ezt követően dietetikus mutatott nekik néhány egészséges étrendet. Megbeszélték azt is, hogy a nap mely szakaszában milyen tápanyagokra van szüksége a szervezetnek a megfelelő működéshez. Csoportmunkában különböző alternatívákat dolgoztak ki a gyerekek az általuk fogyasztott reggeli és tízórai egészségesebbé tételére, valamint ők is állítottak össze egészséges étrendet az elhangzottak alapján. A nap további részében egészséges ételeket készítettek a gyerekek, melyeket reggelire és tízóraira tudnak fogyasztani.
Egészségnevelési Nap- Egészséges táplálkozás
2019. április 5-én ismét egészségnevelési napot tartottunk iskolánkban. Az alsó tagozatosok az előzetes beszélgetések után minden évfolyamon más és más kézműves foglalkozáson vettek részt. Az első osztályosok alma és körte formájú hűtő mágnest, a másodikosok méhecskét készítettek kartonból, a harmadikosok „zöldségszobrászkodtak”, a negyedik osztályosok pedig pénztárcát készítettek az előzetesen összegyűjtött üdítőitalos dobozokból.
Egészségnevelési Nap- Tápanyagaink
A program első felében a dietetikus előadásában megismerkedtek a tanulók a különböző vitaminokkal. A csoportosításuk után megbeszéltük milyen élelmiszerekben fordulnak elő és melyek hogyan szívódnak fel. Felhívtuk a figyelmet, hogy a szervezetre melyik hogyan hat, melynek mi a hiánytünete, milyen betegségeket okozhat a hiányuk esetleg a túladagolásuk. Megbeszéltük a többi tápanyag szerepét és jelentőségét is az egészséges élethez. Az interaktív előadás után egy kis játékos teszttel mértük le a tanulók tudását. A vitaminokat többféleképpen csoportosítva a gyerekek csoportmunkában tablókat készítettek, választott technikával.
Egészségtudatos iskola- Sport és diáknap
2019.06.12.-én az utolsó tanítási héten rendeztük meg az iskola Sport és Diáknapját. A megnyitót követően közös bemelegítéssel, és zumbával indítottuk a napot. Ezt követően az alsó és felső tagozatnak különböző program lehetőségek álltak rendelkezésére. A tanulóknak lehetőségük volt ugrókötelezni, hullahopp karikázni, aszfaltrajz versenyen részt venni, célba dobni, pingpongozni, tollaslabdázni. A legügyesebbek próbára tehették magukat a kerékpáros akadálypályán is. A szülőket is bevontuk a programokba. Már kora reggel sütötték a palacsintákat a gyerekeknek. Dietetikusunk segítségével különböző recepteket készítettünk számukra. Az egész nap folyamán kínáltunk a tanulóknak tartósítószer-mentes, rostokban gazdag narancs ivólevet.

A 2019/2020 - as tanév első félévében az alábbi ismeretterjesztő és szemléletformáló programok valósultak meg.
Erdei iskola
Az előző évekhez hasonlóan a hetedik osztályosok egy hetet töltöttek szeptember második hetében az erdei iskolában a bédai Lábasházban. Az erdőben, vízparton, réten tett túrák során, melyet a Duna – Dráva Nemzeti Park természetőrei vezettek, a gyerekek közelebb kerülhettek a természethez, növényeket és állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. Az előadások során megismerkedhettek az ártéri gazdálkodással, azon belül az itt élő emberek életével régen és napjainkban. Előadás keretében megtudhatták, hogyan tartósították a különböző élelmiszereket, egy bemutató során a tanulók megismerkedhettek a gyógynövények konyhai és gyógyászati felhasználásával, majd keresztrejtvények, játékos feladatokon keresztül számot adhattak a szerzett ismeretekről. Nagyon érdekes volt, hogy gyerekek egy helyi gazdálkodó előadását is meghallgathatták, aki az ártéren fellelhető gyümölcsökből és gyógynövényekből készít szörpöket a hagyományos módon. Ezt a folyamatot be is mutatta a gyerekeknek. Az előadás végén mindenki nagyon élvezte a különleges szörpök kóstolását (pitypang, galagonya, hárs, citromfű, vadszilva stb.) A tábor szervezése során odafigyeltünk arra, hogy a gyerekek minél egészségesebb ételeket fogyasszanak. Minden étkezésnél teljes kiőrlésű kenyeret fogyasztottunk. Reggelire maguk készítettek zabkását és az általunk készített gyümölcslekvárokat valamint müzlit is ehettek a gyerekek. A kézműves foglalkozások (batikolás, fafaragás, gyöngyfűzés, zsugorfóliából nyaklánc, valamint dekorgumiból hűtőmágnes készítése, pirográfozás) változatossága által mindenki megtalálhatta a saját személyiségéhez illőt.
Sport az egészség jegyében- Sportnap
2019. szeptember 30-án sportnapot tartottunk az iskolában az egészség jegyében. A program célja a mindennapi sportolás népszerűsítése volt a tanulók körében. Előadás keretében megismerkedtünk a csapatban sportolás jótékony, közösségépítő hatásaival és a felelevenítettük az egyes sportágak legfontosabb szabályait. A tanárok segítségével kialakítottuk a csapatokat és megkezdődtek a csapatversenyek. A tanulók labdarúgás, kosárlabda és röplabda mérkőzéseken próbálhatták ki magukat. Minden tanuló megtalálta a neki legmegfelelőbb sportolási lehetőséget.
Kreatív foglalkozás
2019. október 2-án kreatív foglalkozást tartottunk a második osztályos tanulókkal. A foglalkozás témája az egészségtudatos életmódra való nevelés volt. A második osztályos tanulók az iskola tankonyhájában játékos feladatok és beszélgetések keretében gyarapíthatták tudásukat. A foglalkozáson kitértünk az egészséges táplálkozás legfontosabb elemeire, és mindenki elmondhatta, hogy mit is jelent számára az egészséges életmód, milyen zöldségeket és gyümölcsöket fogyaszt az iskolában és azon kívül. A foglalkozás végén a tanulók újrahasznosított konyhai eszközökből, fakanalakból vicces és aranyos játékokat készítettek.

Felelős állattartás Projektnap

A projektnapot az Állatok Világnapja előtti napon tartottuk meg iskolánkban. Az Állatok Világnapja alkalmából az iskola udvarán és a tornateremben az ember és állat közötti kapcsolat erősítése érdekében a tanulókkal kutyás bemutatón vettünk részt. Az előadásokon a kutya- gyerek kapcsolatáról, az állatgondozásról és a kutya családban betöltött szerepéről beszélgettünk. A tanulók elmondhatták, hogy milyen háziállatuk van és miben szoktak segíteni a gondozása kapcsán. A tanulók megsimogathatták és fotózkodhattak is a kutyákkal.
Egészségnevelési Projektnap- Egészségtelen ételek
A program első felében a tanulók előadáson vettek részt, amelynek témája a mindennapi étkezésben előforduló egészségtelen ételek és alapanyagok felkutatása volt. Játékos vetélkedő és bemutató során beazonosítottuk azokat az egészségtelen italokat és ételeket, amelyek fogyasztása nem ajánlott a fiatalok számára. Beszélgettünk ezek káros hatásairól. A program végén teljes kiőrlésű lisztből különböző édes és sós finomságokat készítettünk, majd friss gyümölcslé kíséretében jóízűen elfogyasztottuk.
Tematikus Projektnap az iskolában – záró rendezvény
A projekt utolsó rendezvényeként egy tematikus projektnapot tartottunk az iskolában. A program során a közelgő ünnepek kapcsán szó volt a lelki egészségről. Az utolsó programon megpróbáltuk a tanulók eddig megszerzett ismereteit felfrissíteni. Mindenki elmondhatta, hogy melyik program tetszett neki a legjobban, és a megtanultakból mit hasznosít az iskolán kívül. a tanulók figyelmesen meghallgatták a szakmai megvalósítók beszámolóját a projektről és felelevenítették a két év során szerzett boldog pillanatokat. A közelgő ünnepek és az egészséges étkezés kapcsán csoportokban újragondolt mézeskalácsot készítettünk.

 

A képre kattintva galéria nyílik!

                             A képre kattintva galéria nyílik!

 

My Facebook Page aloldal

Április 2024
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Szent Vér Báta